Baños

24 november 2017 - Baños de Agua Santa, Ecuador

Dag 59
Om kwart over 9 stonden wij al bij de terminal. Het plan was een bus te pakken naar Baños. De ochtendbus hadden wij al gemist en dus liepen wij naar de infobalie. Tevens wilde wij ook een treinreis doen door de bergen en dit bleek dus dichtbij te zijn en op de route naar Baños. Dus zijn wij in de bus gestapt richting Alausi. Na ongeveer 4 uur kwamen wij aan en liepen bergafwaarts richting het treinstation. Eenmaal op het station kom je erachter dat er helemaal geen trein rijdt naar Riobamba. We besloten daarom meteen door te gaan naar de bus want die rijdt wel naar Riobamba. Deze busrit zal zo'n 2 uur duren. Aangekomen in Riobamba werd ons de bus naar Baños aangewezen. Wij zijn de bus ingesprongen. Later werden wij uit onze stoelen gezet omdat andere mensen hier een ticket voor hadden. Blijkbaar moet je voor deze bus wel een ticket halen. Met volle stress was ik (Danique) naar de terminal gerend en had gelukkig de laatste 2 tickets weten te scoren. Nu is het nog 1 uurtje reizen voordat wij in de badplaats van Ecuador zijn.  Aangekomen stonden er meerdere mannen klaar om je mee te trekken naar een hostel. Één sprak engels en wij zijn naar zijn hotel gelopen en daar boekten wij een nacht. Hij had ook een touragency en daar liet hij ons de tours zien.  Wij besloten de watervallen te zien de dag daarna!

Dag 60
Om 10 uur werden wij in een busje gestopt met alleen maar lokals. De muziek stond hard aan en de bus had led verlichting. Onderweg stopte wij een paar keer om te kijken naar kleine watervallen. En Renée ging ziplinen. Ik (Renée) vond het toch wel spannend! Met 2 meiden uit Ecuador zijn we hand in hand over de grote, diepe kloof gegaan. Heel mooi en gaaf. Na een uur of 1.5 kwamen wij aan bij de grote waterval! Wat een geweld al dat water! En prachtig natuurlijk. Na hier te zijn geweest was het terug lopen naar de bus. Op de terug weg stond de muziek veels te hard dus hoorde wij vrij weinig meer 😅Rond 1 waren wij weer terug bij het hotel om onze backpacks op te halen en een hostel te zoeken. Eenmaal gevonden hebben we Baños ontdekt. Ze zijn hier fan van snoep. Ze maken het overal! Van zuurstokken tot kleine zuurtjes. S'avonds bij ons tentje gaan eten en toen was de dag alweer voorbij.

Dag 61
Vandaag gaan wij weer de jungle in! Om 9 uur stonden wij te wachten op ons vervoer en zijn gaan rijden. Dit duurde ongeveer 1.5 uur en toen kwamen wij aan bij de stam. Hier kregen wij een orginele dans te zien en werd ons gezicht geverfd met rode verf. Het was niet echt verf het kwam namelijk uit een vrucht. Ook kregen wij een drankje wat echt walgelijk was. Dit zou ervoor moeten zorgen dat je meer energie hebt.  Dit drankje werd gemaakt van een plant. Ook mochten wij het lokale jachtmiddel gebruiken. Namelijk een buis met een pijl. Toen werden wij in een kano gedropt en vaarden wij de rivier af. Deze jungle is weer totaal anders dan die in Bolivia. Vooral wat er groeit is echt anders. Nadat wij uit de kano stapte kregen wij een organische thee en jungle whisky. Die whisky was bijna pure alcohol en niet echt lekker. Toen weer in de bus gestapt en daarna zijn wij gaan lunchen. Na de lunch moesten wij zo'n 35 minuten wandelen door de jungle om bij de waterval te komen. Dit moesten wij lopen met blote voeten in regenlaarzen. Ook regende het best wel hard in het begin van de wandeltocht. Onderweg nog tarzan gespeeld. Eenmaal aangekomen was het prachtig! Wat ook leuk was, was dat je kon zwemmen in de waterval. Dit deden wij natuurlijk en aanvankelijk was het best koud maar wel vet verfrissend! Na een half uurtje gezwommen te hebben liepen wij terug en stapte de bus weer in. Als laatste stop gingen wij kijken bij vissen. Vissen van 2/3 meter die kip aten. Rond 7 uur s'avonds waren wij weer terug. Gegeten en naar bed gegaan.