Rurrenabaque

16 oktober 2017 - Rurrenabaque, Bolivia

La paz/rurrenabaqua
Dag 19
Vandaag staat een lange tocht voor de deur. Wij hebben namelijk een bustrit van 16 uur voor de boeg. De taxichauffeur was zo vriendelijk om te vragen welke bus wij wilde pakken en zetten ons keurig af. Aangezien wij weer geen idee hadden hoelaat die zou gaan waren wij weer lekker vroeg. Dit gaf ons ruim 3 uur om La Paz te verkennen. Toevallig was er een markt en laat dat nou net ons ding zijn. Hier hebben wij lekker veel snaai gehaald voor de reis. En ook tegen verveling besloten wij een poging te wagen om te haken. Heel toevallig was er ook een feestdag waarbij een hele fanfare aanwezig was en meerdere dansclubs. Iedereen danste op de maat van de muziek met een biertje in hun hand. Het was weer erg indrukwekkend! Toen was het 2 uur en reden wij weg met de bus. Rond 7 stopte de bus voor een half uur zodat iedereen kon toiletteren en eten. Eenmaal weer rijdende zijn we gaan slapen. Toen wij wakker werden om 4 uur dachten wij dat het weer een tussenstop was en sliepen wij door. Totdat wij gewekt werden om 6 en de bus uit moesten. Wij nog denkend dat de bus stuk was, bleken wij er allang in Rurrenabaque te zijn! Al sinds 4 en wij hebben gewoon lekker doorgeslapen!😂

Dag 20
Okee dus om 6 uur uit de bus, en om kwart over 6 zaten wij al in de tuktuk. Opnieuw waren er twijfels qua geld, maar schoven wij dit opzij om eerst een croissantje te verslinden. Ondertussen was er al een man gekomen om ons te informeren over de pampas tour. Wij konden weer eens niet pinnen en legde 'Pepe' dat uit. Hij bracht ons met de auto naar een automaat waar we gelukkig wel konden pinnen! Meteen een tour geboekt en dezelfde dag nog om iets over half 10 vertrokken!
Eerst moesten wij wachten op een andere toerist die uit het vliegtuig kwam en toen begon de 3 uur durende rit naar de jungle! Onderweg eerst nog genoten van een lunch en toen in een bootje gestapt met in totaal 9 man. 4 koreaanse vrouwen met een zonneallergie (dus in de bloedhitte vol bepakt met kleding) en 3 jongens waarvan 1 uit Australië, 1 uit Duitsland en 1 uit Zweden. Eenmaal in de boot wist je niet waar je moest kijken. Alligators, kaaimannen, capibaras en vele soorten vogels. Wij hebben zelfs al wat roze dolfijnen gezien. Het klimaat is wel wennen. Het is superheet en vochtig! Na een vaart van 3 uur kwamen wij aan bij de slaapplek. Met de mannen op een kamer midden in de jungle! Na een heerlijk avond buffet zijn wij weer in de boot gestapt om de zondsondergang te bekijken. Hier hebben wij zelfs een potje gevoetbald alhoewel dit van korte duur was door het weer. In het donker terug gevaren en met onze zaklampen geschenen op het water. Als je rode puntjes zag scheen je in de ogen van een kaaiman of alligator. Echt heel gaaf! En natuurlijk ook genoten van de sterrenhemel!

Dag 21
Om half 8 ontbeten. Het beste ontbijt tot nu! Vandaag moesten wij super sexy regenlaarzen aan en op zoek gaan naar anaconda's. We liepen gewoon midden in de natuur op zoek naar van alles en nog wat. Het was superheet, maar ook supermooi. Helaas hadden wij beide ook een gat in de laars waardoor we een natte sok overhielden. Na ongeveer 3 uur gewandeld te hebben, hebben wij maar 1 kleine slang gezien. Toch was de natuur de trip al meer dan waard! Na terug gekeerd te zijn hebben wij geluncht en een tukkie gedaan in de hangmat! Daarna zijn we weer ingestapt in de boot om te vissen op piranhas. Het was old school vissen want het enige wat je kreeg was een lijn en een haak. Wij visten met koe en het moment dat je je lijn erin gooit zat er direct vis aan. Het moeilijke was het timen van het trekken aan je lijn. De eerste van de groep die een piranha binnentrok was Danique. Wij hebben een uurtje of 2 gevist en met de groep een redelijke vangst binnen gehaald. Wederom genoten van de zonsondergang en teruggekeerd naar onze verblijfplaats. Bij het avondeten werden onze piranhas gefrituurd geserveerd. Exotisch en hartstikke lekker! S'avonds een potje gekaart met onze reisgenoten en toen gingen de lichten uit en zijn wij gaan slapen.

Dag 22
6:00 en je schrikt wakker van onbekende geluiden. Blijkt dat er nog geen 10 meter bij je bed vandaan allemaal brulapen zitten. Het was gaaf om te horen alleen wel hard qua geluid op de vroege ochtend. Na weer een fantastisch ontbijt in de boot gestapt om te zwemmen met dolfijnen. Beide hebben wij in de bruine rivier gezwommen net allemaal aligators en kaaimannen om ons heen. De dolfijnen waren wel in de rivier alleen niet bij ons. Na het nog een paar keer geprobeerd te hebben, helaas tevergeefs zijn wij terug gekeerd en hebben onze spullen gepakt. Nog een keer mogen genieten van een lunch en toen begon de wat lange reis terug naar Rurrenabaque. Eerst 1.5 uur met de boot, waar we alles nog een keer goed in ons opnamen. Nou ja ik (Danique) want Renée lag weer eens een middagdutje te doen 😂.  Om vervolgens nog zo een 3 uur in de auto te moeten zitten. Aangezien de vlucht vertraagd was van onze matties besloten wij met zn alle in hetzelfde hostel te slapen. Per toeval kwamen ook in dezelfde kamer terecht. Het klimaat is erger in rurrenabaque dan in de jungle zelf. Het is heel heet maar heel erg vochtig. Maar wij hadden mazzel dat er een zwembad was! Na een afkoelende duik hebben wij ons in onze kleding gehesen en zijn wij met zn 5'en uiteten geweest. Onze tourgids had ons een vistent aangeraden dat de beste zou moeten zijn hier. Het gerecht was heerlijk! Vis met groenten en kruiden gegaard in een bananenblad! Toen terug gegaan en onze laatste avond gevierd!

Dag 23
Vandaag waren wij beide niet zo in onze hum. Dus besloten wij nog een extra dagje te boeken in het hostel om bij te komen. Wij hadden totaal geen zin in een busrit van +-16 uur. Echt een relax dag met veel dutjes en niks doen! Savonds begon het verd hard te regenen en te onweren. Vet lekker want dan mis je NL niet zo, en dit zorgde ervoor dat het minder heet en benauwd werd!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nanda:
    7 november 2017
    Hoi renee en danique,
    Wat een avontuur! Gelukkig zijn jullie niet zelf opgegeten door
    al die piranhas, kaaimannen e.d. Brrrrrrrrrrrrrr. jullie zijn echte helden, super stoer. Nog heel veel genieten Lieve gr