Sucre!

1 oktober 2017 - Sucre, Bolivia

Dag 5
6:30 aangekomen in Sucre. Na een busrit van +- 10 uur. De rit zelf was geen succes. We waren de enige toeristen tussen de bolivianen en zaten opgepropt in de bus. We waren nog gesloopt van de tocht ervoor en dachten dat we lekker konden slapen in de bus. Helaas werd het tegendeel bewezen want de busschauffeur reed erg hard over de hobbelige wegen. Eenmaal aangekomen gingen we opzoek naar een pin automaat en daarna meteen een hostel. We wilden na 2.5 dag graag douchen.

Nadat we gedoucht waren en onze kleding hadden gewassen besloten we Sucre te gaan verkennen. Nog geen 100 meter verderop was een lokale markt. Dit was echt   een fantastishe ervaring. Eerst hebben we rond gekeken en besloten we zelf te gaan koken.
Lekkere verse groenten gehaald en heerlijke aardbeien. We hebben ook meteen traditionele empanadas gehaald en een vers sapje. Koste allemaal geen drol! Toen was het al bijna lunchtijd en haalde we ook een lekker broodje met chorizo.

Verderop gingen we informatie vergaren over spaans lessen en werden we in contact gebracht met Bertha. Na wat app contact hadden we de lessen geregeld en nodigde zij ons meteen uit voor een echt boliviaans feest. Om half 6 zouden we opgehaald worden maar het werd uiteindelijk pas 7. Toen kwamen we bij een dopingsfeest van de 10 jarige Ailleen terecht.

We werden bij aankomst wel wat raar aangekeken maar dat is niet gek als je de enige gringo's bent. De traditie was om geld op te spelden op de jurk van de gedoopte. Hier deden wij natuurlijk aan mee en kregen wij witte confetti op ons hoofd gestrooid door de ouders. Dat betekend een gezonde toekomst. Uiteindelijk gingen de ouders dansen met de peetouders. Een echte traditionele dans. Toen werd er nog gesproost en veel gedanst. We besloten om terug te keren naar het hostel want de vermoeidheid was toegeslagen.

Dag 6

Wij begonnen de dag met een traditionele empanada en gingen onderweg naar het huis van Bertha. Hier zouden we 3 dagen spaanse les volgen en konden hier ook slapen. Bertha had lunch gemaakt. Soep, brood en spagetti. Omdat wij niet gewend zijn aan een warme en grote lunch zaten helemaal vol. De eerste les was pittig voor Danique aangezien ze al jaren geen spaans meer had gehad. Na de les gingen wij aan ons huiswerk, hebben nog gekaart en lekker vroeg naar bed!

Dag 7
Deze dag was niet heel spannend. Wij zijn s'ochtends naar de markt geweest om alvast eten voor de dag te halen. Allemaal heel goedkoop. S'middags hebben wij liggen zonnen en om 2 uur was het weer tijd voor de spaanse les! S'avonds hebben wij zelf staan koken. Kip met groenten. We zijn helemaal om door de boliviaanse cougette. Heerlijk! We zijn uiteindelijk om 9 uur naar bed gegaan 😂.

Dag 8.
Wederom geen spannende dag. Vandaag was onze laatste spaanse les en zo ook onze laatste dag bij Bertha. We kregen spaanse les van Marisol. Na een tijdje waren we niet heel serieus meer bezig en kregen we de slappe lach. Marisol probeerde toen totaal niet opvallend (ugh ugh) een foto van ons te maken. Later hebben we nog wel samen met Marisol een foto gemaakt. S'middags hebben we onze kleding gewassen op de boliviaanse manier want dat was wel weer nodig. En toen was het alweer tijd voor spaans. Na de spaanse les zijn we meteen vertrokken en hebben wij een taxi gepakt naar het busstation om daar de bus te pakken naae Potosí!.