Oruro

9 oktober 2017 - Oruro, Bolivia

Dag 13
Na +-12 slaap vertrokken wij uit ons hostel in uyuni. Broodjes gehaald en ontbeten in het park! Om 12 uur pakten wij de bus naar oruro. De enige blanken in de bus en toen fast & furiuos gekeken. Eenmaal aangekomen om half 5 naar hostel graciella gelopen. Hier de backpacks gedumpt en naar de lokale markt gegaan! Een markt ter grootte van de kwakel en hier avondeten gehaald. Ook besloten we ons zelf te verwennen met een alcoholische versnapering! Heerlijk boven op het dakterras gezeten en een potje gekaart.

Dag 14
Na een wat kortere nacht begonnen wij aan een best uitgebreid ontbijt! Muesli met yoghurt, vers geperste sinassappelsap en heerlijke broodjes. Aangezien de bus naar Cochabamba pas om 3 uur s'middags vertrok hadden wij besloten om de gratis tour door Oruro te lopen. Dit deden wij met Alex. Een mexicaan die engels sprak en ons de bijzondere plekken van Oruro wilde laten zien! Oruro staat bekent om 3 dingen: carnaval, mijnen en tradities. Het is tevens ook de op 1 na oudste stad van bolivia. Namelijk uit (1608! ). Alex legde veel uit over de geschiedenis van Oruro. We gingen langs meerdere muurschilderijen en parkjes. Alex nam ons mee naar een speciaal straatje waar ze de kleding voor carnaval maken. Hier zijn ze gemiddeld 5 maanden mee bezig en de kostuums kunnen wel tot 25 kilo wegen. De traditie is dat ze 5 uur lang door de stad dansen totdat ze bij de kerk aankomen. Zo leerden wij ook dat 80% van het boliviaanse inkomen bestond uit mijnwerkers, terwijl er maar 2 mijnwerkers steden zijn. Namelijk Potosí en Oruro. Onderhand was het bijna lunchtijd en vroeg Alex ons of we geinteresseerd waren in een broodje met lamavlees. Natuurlijk moesten we dit proberen en het was nog verdomde lekker ook! Wel wat aan de droge kant maar het schijnt een van de gezondste soorten vlees te zijn! Toen leerden wij over de oorlog tussen Chili en Bolivia. Chili heeft namelijk toen Bolivia carnaval vierde de kust gejat van Bolivia. Eigenlijk is deze oorlog gefinancieerd door de engelse. Alex wilde ons ook nog lokaal ijs laten proeven wat echt super was! Ook gingen wij een aparte straatje in waar ze lama foetussen verkochten! Zag er best nasty uit maar had een mooie betekenis. Namelijk als je iets wil bouwen koop je een lama foetus want dit zijn belangrijke beesten in bolivia. Het is een offer naar moeder natuur. Ook verkochten ze steentjes die gemaakt waren van suiker. Deze moest je de 1e vrijdag van de maand verbranden voor je wensen! Ze hadden ze voor geluk, geld, studeren etc.  Toen wij eenmaal waren doorgelopen kwamen wij bij een kerk aan! Hier waren prachtige schilderijen en werd het slechte en het goede samengevoegd. Na uiteindelijk een wandeling van 3.5 uur hadden wij alle speciale plekken van Oruro gezien en gingen we door naar de terminal. Hier pakten wij de bus naar Cochabamba! In de bus begon een man te speechen. Waarover geen idee. Totdat die spul begon te verkopen. Gingseng tegen de buikpijn. Het leek met recht tellsell on the road