Uyuni

6 oktober 2017 - Uyuni, Bolivia

Dag 9
De wekker ging vroeg! Meteen ontbeten en uitgecheckt om vervolgens Potosí in te gaan en te kijken of we een tour konden vinden naar de hotsprings. Eenmaal aangekomen bij de toeristeninfo kwamen wij erachter dat de hotsprings gesloten waren. Nu konden wij er ook voor kiezen om naar de mijnen te gaan, maar besloten wij om meteen de bus naar Uyuni te pakken. Eerst moesten wij de lokale bus pakken naar de ex-terminal. Eenmaal uitgestapt moesten we nog 2 km lopen. Toen we waren aangekomen bij de terminal kwamen wij erachter dat hier niet de bus naar Uyuni reed en dat wij bij de verkeerde terminal stonden. Weer de bus in naar de ex-terminal  en met nog 5 minuten de bus gehaald. De rit zou zo'n 4 uur duren en ging door prachtig landschap met alpaca's. Aangekomen in Uyuni hebben we direct een 3-daagse tour geboekt en een hostel geregeld voor de overnachting. Nadat we waren ingecheckt zijn we de markt op gegaan en hebben wij een pizza gehaald. Waar echt super veel kaas op zat 👌. Na het eten hebben wij een potje gekaart en zijn wij gaan slapen.

Dag 10
Vandaag is de eerste dag van de 3-daagse tour in Uyuni. We zouden om half 11 opgehaald worden, maar dat werd kwart over 11. Eerst zijn we gestopt bij het spoor waar zo'n 30 andere toeristen liepen. Toen reden we terug naar Uyuni. Het bleek namelijk dat de vrouw bij wie wij geboekt hadden onze chauffeur nog niet betaald had. Politie was erbij gehaald en 1.5 uur later vertrokken wij dan eindelijk naar de zoutvlaktes. Samen met een argentijns stel genaamd Augustin en Jullietta. We stopten op de zoutvlaktes! 11.000 km2 aan zout. Wat was dat prachtig! Overal waar je heen keek was het wit! Adembenemend kan je het ook wel noemen. Wij hebben bijna de hele middag door gebracht op de vlaktes. Eind van de middag kwamen wij bij isla incahuasi aan. Een grootte berg midden op de zoutvlaktes met alleen maar cactussen.  Deze berg mocht je beklimmen voor 30 BOB. Wederom een prachtig uitzicht! Na een half uur genoten te hebben van het uitzicht zijn we weer naar beneden gegaan. In de auto gestapt en door gereden vlak voordat de zon onderging. Toen van de zondsondergang genoten en door gereden naar het hostel! Het hostel was gebouwd uit stenen gemaakt van zout. Tevens bestond de vloer ook uit zout. Het koelt s'avonds heel erg af dus zijn wij lekker onder het wol gekropen.

Dag 11
De wekker ging al om 6. Om iets over 7 vertrokken wij. Na een uur rijden kwamen we langs een dorpje met speciaal biertjes en snoep. Hier hebben wij natuurlijk ook wat snoepjes gehaald voor de dag. De volgende stop was een verlaten treinrails vlak bij de grens van Chili. Toen het lunchtijd was stopten wij bij een lagune vol met flamingo's. Om een goede foto te kunnen maken dacht ik (Danique) atletisch over de modder te springen. Echter ben ik een kluns en verdween m'n schoen tot enkel diep in de modder. Pure entertainment weer. Verder bestond de trip uit meerdere stoppen tussen de bergen en mooi landschap! Nu slapen wij in een hostel aan een rood meer weer met veel flamingo's. Het rood komt doordat de wind ervoor zorgt dat de algen bovenop het water komen te liggen en door het zonlicht rood worden.

Dag 12
4:30 en de wekker ging. Niet ons favoriete tijdstip maar wij moesten om 5 uur al in de auto zitten onderweg naar de geisers. Na ongeveer een uurtje rijden kwamen wij aan. Geen idee wat de temperatuur was, maar gevoelsmatig -10. De geisers zelf waren erg indrukwekkend! Het was wel wat warm en vochtig. De geur was niet te harden. Na wat foto's genomen te hebben reden wij weer door. Ondertussen was het 7 uur en stopten wij bij de warm water bronnen. In je bikini door de kou, maar eenmaal in het water was het puur genieten! Na het zwemmen volgde het onbijt; pannenkoeken met dulce de leche, vet lekker! Toen zijn we doorgereden naar de chileense grens, hier moesten we wisselen van chauffeur. Onze nieuwe chaffeur gaf gelukkig meer gas dan de vorige. Na een goede vullende lunch reden wij naar een open plek met aparte stenen! Hierna nog een marktje bezocht en toen terug gereden naar uyuni! Het is te bizar hoeveel soorten landschappen je kan zien in een land laat staan in 3 dagen.

1. Marcel:
    13 oktober 2017
    Hoi Danique,
    Super leuk om je reisverhalen te lezen en je foto's te zien.
    Heel veel plezier en geniet ervan (volgens mij doe je dat wel als ik het zo lees en zie).
    Groetjes, Marcel
  2. Ben Vermeulen:
    20 oktober 2017
    Hoi Renee en Danique,
    twee stoere meiden op een supergaaf avontuur. mooie verhalen en waanzinnig mooie foto's. Geniet nog heerlijk verder van deze bijzondere ervaring.

groeten Ben en Corien.
  3. Oma Vermeulen:
    23 oktober 2017
    Lieve Renee en Danique,
    Wij zijn net terug van vakantie en volgen jullie weer met de mooie verhalen en foto's. Heel leuk!
    Dikke kus van opa en oma Vermeulen