Samaipata

29 september 2017 - Samaipata, Bolivia

Dag 3

Vandaag stond Samaipata op de planning. Hier wilden wij namelijk het nationaal park amboró bezoeken. Maar eerst moesten wij naar de taxiplek lopen, dit was ongeveer 3 kwartier. De taxi rit zelf was ongeveer 3 uur en ging door bergen en slecht berijdbare wegen. Uiteindelijk aangekomen in Samaipata hebben wij een hostel en de Tour voor de dag erna geboekt. Wij hadden een kamer voor 4 personen en aangezien het geen hoogseizoen is hadden wij deze voor ons zelf. Verder zijn we gaan bijkomen van de rit en hebben wij onszelf savonds getrakteerd op een lekkere maaltijd in een leuk restaurant.

Dag 4

9 uur s'ochtends hadden we afgesproken voor de Tour. We hadden een vrouwelijke gids genaamd Jaqueline die goed Engels sprak! Eerst moesten wij een half uur  omhoog met de auto en vanuit daar konden wij het park in. Het zou een 5 uur lange wandeling worden van 9 km. Waarvan zeker 3 km steil omhoog. Door de jungle met onbegaanbare weggetjes. De eerste km was vrij makkelijk, veel ups en downs maar goed te doen. Jaqueline gaf veel uitleg onderweg over de origine van de planten en alles wat er te zien was. Het omhoog klimmen was al moeilijk genoeg alleen kwam er ook nog een hoogteverschil bij. Na ongeveer 4 uur bereikten we uiteindelijk de top! Dit was zo'n 2500 M hoog. En dan te bedenken dat Samaipata op 1640 M hoog ligt. Hier hebben we in stilte genoten van het uitzicht en zijn daarna aan de afdaling begonnen.

Dan denk je de grootste uitdaging van de dag al gehad te hebben maar nee. In Samaipata kwamen wij erachter dat we nog 20 euro hadden en dat het enige pinautomaat wat er was onze pinpassen niet accepteerde. Toen kwam er een beetje paniek maar goed dit kan gebeuren als je backpackt. Toen hebben we onze laatste euro's kunnen omwisselen en hadden wij net genoeg om de nachtbus te pakken naar Sucre. Wij hadden na het kopen van de tickets nog 17,7 Bob over (ong €2,-). Hier hebben we nog net een fles water en een pakje crackers van kunnen kopen. Hier moesten wij ruim 13 uur mee doen want pas in Sucre konden wij weer pinnen. Wat een avontuur!

1. Gerda Verbree:
    3 oktober 2017
    Leuk om je op deze manier te kunnen volgen Renee, Veel plezier!!!
  2. Astrid:
    3 oktober 2017
    Jeetje meis wat een verhaal. Vind dit supergaaf om je zo te kunnen volgen. Geniet ervan!
  3. Peter Vermeulen:
    4 oktober 2017
    Danique en Renée, leuk om op deze manier een beetje mee te reizen. Heel veel plezier de komende tijd!
  4. Debby:
    4 oktober 2017